Hoe spendeer je een dag in Parijs zonder te haasten?

Bistrot Valois

Zaten we gisteren nog aan een glas Kir Royal op de kruising bij Avenue Montaigne en Avenue George V, vandaag weer back to normal. Heerlijk om de maandag in Parijs te starten. Een dag in Parijs is heel goed te doen, haasten willen we niet, we willen vooral genieten en de omgeving in ons opnemen.

Geniet maximaal

Om alles uit zo’n dag te halen, is het slim om een dagtrip naar de lichtstad voor te bereiden. Gebruik de planning als een leidraad. Laat je ook onverwachts verrassen van wat je onderweg tegenkomt. Zie je onderweg iets waarvan je denkt, hé maar dit is leuk, dan kan dat ook en dan skip je iets anders wat op de planning staat. Ga er wel een beetje relaxed mee om. Zo heb je ook altijd nog een excuus om nog een keer naar Parijs te gaan. Alles in één dag proppen is niet aan te raden. Durf ook maximaal te genieten van zo’n dag. Het is een kadootje aan jezelf en als het je lukt om langer naar Parijs te gaan, doen! Je gaat er geen spijt van krijgen.

Deze keer ging ik voor de tweede keer op pad met Yvonne en zij vindt het geweldig om foto’s te maken en op haar lijstje stond o.a. een rooftop, de Eiffeltoren, de tuin van Palais Royal en de omgeving van het Louvre. En mocht het slecht weer zijn dan wilde ze graag wat passages bezoeken.

Timeline

De Eurostar vertrok om 7.58 uur vanuit Rotterdam Centraal en we kwamen om 10.39 aan op Gare du Nord. Met onze Navigo Easypass namen we de metro en met lijn 4 en lijn 7 stapten we om 11.08 uur uit bij het metrostation Chaussée D’Antin-La Fayette. Nadat we de nieuwe lipstick kleuren bij Chanel gespot hebben, maken we een kleine ronde door het warenhuis van Galeries Lafayette en gaan dan naar de 6e verdieping. Je kunt uren inspiratie opdoen in dit prachtige warenhuis, zulke mooie mode items. Hier heb je het dakterras met uitzicht over de stad. De 6e verdieping is een perfecte plek voor Yvonne om foto’s te maken van het uitzicht over de stad. In het café hebben we even een pauze genomen met een kop dampende cappuccino en een croissant.

Om 12.30 liepen we vanuit Palais Garnier richting Gallerie Vivienne. Onderweg maakten we foto’s, lekker rustig aan en we ontdekten bij toeval een andere leuke passage. Passage Choiseul. Je kunt deze vinden aan Rue des Petits Champs en Rue St-Augustin. Een geurbeleving pur sang. Als je geen trek hebt, krijg je spontaan trek. Overal mooie eettentjes en take-away mogelijkheden. Het was er gezellig druk, dus dat zegt wat. Hier ga ik zeker nog een keer heen.

Qua tijd is het niet zover lopen vanuit Palais Garnier naar Vivienne. Google Maps is handig om door te stad te navigeren. Om 14.00 uur genoten we van een heerlijke lunch bij Le Valentin, toast avocado (€15) voor Yvonne en ik ging deze keer voor de Quiche (€12,50). Zo heerlijk zitten daar, ik ben hier al meerdere keren geweest en het is me opgevallen dat hier ook veel locals komen. Je kunt binnen zitten, maar ook in de overdekte passage op het terras.

Palais Royal (rechts achterin restaurant Le Grand Véfour

Ongeveer een uur later gingen we richting Palais Royal. Het valt me telkens op dat je hier echt niks merkt van de drukte van de stad. Het is hier stil, je hoort vogels en. mensen genieten op de stoelen en bankjes of lopen onder de lanen van bomen. Via Place Valois, bekend van Emily in Paris liepen we naar het Louvre. Vanwege de Meivakantie was het hier gezellig druk, we maakten een aantal foto’s en pakten de metro naar Place Clemenceau. Hier vind je het Petit Palais en het Grand Palais. Het Grand Palais zijn ze al een tijd aan het renoveren. De Tuin van het Petit Palais en de tentoonstelling zijn zeker aanraders. Wij hebben deze deze keer geskipt. We namen de grandeur van deze omgeving op, schoten foto’s bij Pont Alexandre en liepen via Rue François 1er richting Avenue Montaigne. Dit is tegenwoordig het modehart van Parijs. Bij Chez Françis streken we neer op het terras en namen we de dag door. We besloten niet met de metro richting Gare du Nord te gaan, vanwege de drukte namen we een taxi iets na 18 uur. Binnen een half uur stonden we op Gare du Nord (€20,40). We namen de taxi die stond geparkeerd voor het Four Seasons Hotel George V naar het station.

Onze Eurostar vertrok keurig op tijd om 19.25 uur en om 22.02 reden we Rotterdam Centraal binnen. 16.000 stappen in de benen, moe maar voldaan in bed.

Tips:

• Boek je treinreis ver van tevoren voor de goedkoopste tickets. Indicatie Rotterdam-Centraal Parijs, retour, €70 p.p

• Reis licht, neem niet te zware tassen mee.

• Neem voor in de trein iets te drinken mee. De bar in de Eurostar is meestal ook wel open, bij vertraging is extra drinken wel fijn :) Ik spreek uit ervaring.

• Plan je dag.

• Plan niet teveel in één dag, maak van genieten prioriteit is mijn advies.

Blijf je toch liever overnachten? Check dan deze hotels:

• Hotel Beige (9e arr)4*

• Hotel Emile (3e arr) 3*

• Madam Rêve (1e arr) 5*

• Hotel Pastel (16e arr) 3*

Galeries Lafayette Parijs
Galerie Vero Dodat
Le Valentin Brasserie
Galerie Vivienne Parijs
Palais Royal binnenplaats gesloten die dag